IT-marktinformatiebedrijf Context is een paar dagen terug gekomen met een rapport dat beschrijft wat de eerste en huidige Covid-19 maatregelen betekenen voor het kanaal. Men baseert zich daarbij op de input van 8.367 B2C en B2B resellers in 14 landen, Nederland zit daar niet bij.
Goed nieuws voor de distributeurs
Volgens Context is het nieuwe rapport vooral goed nieuws voor de distributeurs. Het merendeel van de resellers is namelijk meer tevreden over de dienstverlening dan voorheen. Of het nu gaat om de sales, support en facturatie, voor alle onderdelen wordt een hoger cijfer gegeven. De waardering voor het “cloud aanbod” is hoog en de behoefte aan trainingen dat soort diensten goed te kunnen wederverkopen is dat ook. Het rapport spreekt over “cloud”, maar waarschijnlijk worden er alle “pay per use” mogelijkheden – dus ook van hardware – mee bedoeld.
Een andere score die de aandacht trekt is de waardering voor marketing ondersteuning. 40 procent vindt dat belangrijk. Dat is een hoge score, maar het is een stuk lager dan de 55 procent die aangeeft meer en beter “cloud” aanbod en ondersteuning belangrijk te vinden. De resellers maken dus een duidelijk onderscheid tussen marketing en de rest.
Back-up succes
De resellers die hebben meegedaan aan het onderzoek gaven ook antwoord op de vraag welke cloud dienst het meest succesvol is. Daarbij is er keuze tussen veel diensten, van webhosting tot DR en storage. In de 14 landen blijkt de vraag naar back-up in de cloud het snelst te zin gegroeid. In 2019 verkocht 44 procent van deze groep een dergelijke oplossing. Dit jaar heeft volgens Context 70 procent dat gedaan, een directe link met Covid-19 ziet het niet.
Omzetverwachting
Dit is het jaar van het Covid-19 virus. Dat dit voor onzekerheid in de hele markt, dus ook in het kanaal zorgt spreekt voor zich. Toch zijn niet alle resellers somber. Context ziet dat 40 procent een hogere omzet verwacht dan het jaar daarvoor. Dat is fors minder dan in 2019. Toen zag 71 procent de omzet toenemen. Wat Context hier signaleert is plus minus in lijn met wat ook elders is gesignaleerd. In een andere publicatie was sprake van een derde groei, een derde stabiel en een derde omzet krimp voor het kanaal.
Waarin investeren resellers
Een aardige vraag in het onderzoek is ook waarin de resellers zelf hebben geïnvesteerd het afgelopen jaar. Dat kan in de vorm van kennis, uitbreiding van het portfolio, maar evenzo vloeroppervlak in de winkel zijn. Cloud is net als vorig jaar het meest genoemd. Elke tweede B2B reseller heeft daar meer in geïnvesteerd. Security en networking staan op een gedeelde tweede plek met 44 procent.
Security krijgt in het Context rapport extra aandacht omdat zowel B2B als B2C resellers hier meer omzet realiseren. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het inrichten van de thuiswerkplekken vanwege Covid-19. Bijzonder is dat in sommige landen waar sprake is van een tweede lockdown de verkoop van endpoint security weer toeneemt. Een verklaring hiervoor heeft het bedrijf niet. Context vermoedt dat er een link is met het besef dat work from home door Covid-19 nog geruime tijd de standaard zal zijn. Tijdelijke oplossingen worden dan vervangen voor meer permanente.